Tuesday, January 9, 2018

Pendapatan Suri Rumah Perunding Hartanah


Teks       : Mimi Rahim
Gambar  : Mimi Rahim

Assalamualaikum. Kak Mie baru jer balik jumpa kawan-kawan satu tempat kerja. Sebagai team manager kami bertanggungjawab pada perunding hartanah bawahan kami. Ada yang share tentang ada perunding hartanah yang tak perform. Jika tak perform macam mana nak dapatkan gaji yang sepatutnya kan. Kalau mereka yang bujang mungkin tak terasa sangat. Tapi jika yang ada tanggunggan, mereka mesti berusaha untuk sentiasa kekalkan komisyen untuk pastikan kewangan berada di tahap yang selesa.

Kak Mie nak tanya, korang bekerja untuk apa? mesti untuk mendapatkan duitkan. Untung menampung keluarga. Duit adalah matlamat utama kebanyakan orang untuk bekerja. Dan pencapaian adalah kepuasan dalam kerjaya seseorang itu.

Begitu juga mereka yang mahu mulakan kerjaya dalam bidang hartanah. Mereka semestinya tertarik dengan pendapatan yang boleh diperolehi hasil dari jualan hartanah.

Kak Mie nak share sikit tentang ada sorang kawan di agency, beliau sebelum menjadi perunding hartanah pernah bekerja di syarikat perkapalan.  Gaji beliau masa itu adalah 30k sebulan. Pada tahun lepas syarikat beliau mengalami masalah dan beliau terpaksa berhenti kerja. Apa yang difikirkan oleh beliau adalah, bagaimana nak dapatkan gaji bulanan seperti biasa. Di pendekkan cerita perunding hartanah adalah kerjaya baru beliau. Cuma sekarang beliau perlu konsisten dapatkan komisyen sekurang-kurangnya 30k sebulan.

Pada entri ini Kak Mie nak kongsikan kiraan gaji seorang perunding hartanah. Untuk perunding hartanah yang baru menyertai agensi mereka akan dapat 60% daripada booking yang diambil dari pelanggan, manakala 40% untuk agensi.

Contohnya jika kita berjaya jual rumah yang berharga 500k. Booking yang diambil daripada pelanggan adalah sebanyak  3% daripada harga rumah. (500k x 3% = RM 15 000) . Jumlah booking
ialah 15k.


Contoh Booking Dari Pelanggan


Komisyen kita adalah 60% daripada duit booking iaitu 60% daripada 15K .
( RM 15 0000 x 60% = RM 9000) . Jadi kita dah boleh rancang pendapatan kita di awal penglibatan kita dalam bidang ini. Jika kita mahukan income 18k, Kita mesti jual rumah yang berharga 500k sebanyak dua biji.

Bila jualan meningkat, peratus komisyen juga akan meningkat. Komisyen akan meningkat mengikut apa yang di tetapkan oleh syarikat. Peratus komisyen boleh mencecah 90%. Sebagai team manager Kak Mie layak untuk 83% daripada booking pelanggang , belum lagi di tambah dengan overiding daripada team. Kak Mie bagi contoh harga rumah yang sama, 500k. Booking adalah sebanyak 15k, (RM15000 x 83% = RM 12 450) . Mana nak carikan kerjaya yang pendapatan tanpa had dengan tidak menggunakan tenaga dan masa yang banyak. Jual sahaja sebiji rumah harga 500k. gaji kita adalah RM12 450.

Untuk mereka yang tidak memiliki sijil belajar tahap tinggi, jangan rasa takut untuk memulakam kerjaya sebagai perunding hartanah. Kerjaya yang Kak Mie rasa sangat berbaloi untuk tolong kewangan kita. Salah satu kerjaya yang mudah untuk simpan duit tunai dengan cepat.

Mimi Rahim
http://mimirahim.wasap.my
www.mimirahim.com

No comments:

Post a Comment

Cara Berurusan Dengan Perunding Hartanah Untuk Belian Rumah

Teks & Gambar : Mimi Rahim Selalunya jika berhasrat untuk beli rumah, lama web yang kita terokai adalah laman web mudah.my, proper...