Saturday, February 10, 2018

Tugasan Kumpulan Di INSPEN



Teks & Gambar : Mimi Rahim



INSPEN ialah Institut Penilaian Negara, Pelajar separuh masa yang datang belajar di sini kebanyakan adalah perunding hartanah yang memang nampak hala tuju dalam bidang hartanah. Semua memang latar belakang dari bidang hartanah.

Memang bila semua cerita tentang hartanag seronok. Tapi bukan semua subjek berkaitan dengan jual beli tanah, contohnya akaun. Orang yang macam Kak Mie tak pernah ambik subjek akaun memang berasap lah kepala nak belajar dari asaskan.

Di INSPEN kita belajar macam biasa, cuma yang beza dari kelas sepenuh masa adalah untuk habiskan banyak topik dalam sehari. Itu yang bila kelas mula 9am ke 9 malam kita dah rasa berat sangat kepala.


Pensyarah akan adakan kuiz, dan juga test. Begitu juga dengan tugasan. Kita wajib hantar tugasan pada tarikh yang pensyarah bagi. Kak mie rasa untuk tugasan individu lagi ok sebab masing-masing buat kat rumah. Bila pensyarah bagi tugasan kumpulan, kita harus pandai bagi tugasan. Agak susah nak siapkan tugasab kumpulan sebab kami bukan tinggal satu kawasan kan. Tapi untuk mudahkan kita pilih kawan-kawan yang paling dekat dengan kita. Contoh yang tinggal di Putrajaya, Bangi, Kajang di satu group.

Biasanya pensyarah akan bagi tugasan yang ada kaitan dengan kerja kita sebagai perunding hartanah. Seronok juga tau, contoh untuk tugasan ekonomi Kak Mie kena buat kajian sikit tentang pasaran hartanah di putrajaya. Kak Mie pilih untuk kaji tentang pasaran hartanah jenis kedai. Sangat membantu kita untuk lebih mahir di kawasan yang kita jaga. Memang lah rasa susah sikit nak kaji semua, tapi bila kita minat akan jadi seronok..

Semua nya macam biasa jer bila belajar separuh masa ini, kawan-kawan semuanta jenis yang faham dan saling membantu. Cuma kita kena tau membahagi masa dengan betul supaya tiada yang akan tertinggal. Jika tertinggal kita juga yang susah nanti. Untuk yang ada niat nak sambung belajar, teruskan niat korang. 

No comments:

Post a Comment

Cara Berurusan Dengan Perunding Hartanah Untuk Belian Rumah

Teks & Gambar : Mimi Rahim Selalunya jika berhasrat untuk beli rumah, lama web yang kita terokai adalah laman web mudah.my, proper...