Friday, December 22, 2017

Matlamat Kerjaya Perunding Hartanah Suri Rumah


Teks: Mimi Rahim
Gambar : Mimi Rahim

Sebagai suri rumah, kita juga mesti ada matlamat yang jelas. Dan matlamat utama suri rumah bukan sahaja memastikan anak-anak makan dengan cukup dan selamat. Kita ada perjanjian atau tanggungjawab yang besar dengan pencipta untuk memastikan anak-anak berjaya dunia & akhirat. Setiap langkah di susun untuk pastikan matlamat tercapai. Namun kita hanya mampu berusaha dan rancang yang terbaik, selebihnya berserah pada Allah SWT.

Dalam kerjaya pula, bila kita betul-betul minat dah serius dalam bidang yang kita ceburi. Kita semestinya mempunyai matlamat untuk masa singkat dan matlamat masa panjang. Seperti yang Kak Mie pernah share dalam entri Bagaimana Bermula Sebagai Perunding Hartanah . Pada mulanya Kak Mie masuk dalam agensi untuk menjadi perunding hartanah supaya Kak Mie dapat ilmu mendalam dalam bidang hartanah. Tapi bila kali pertama dapat komisen, rasa kerjaya ini sebenarnya sangat menarik lebih dari yang Kak Mie jangkakan. Jadi bermulalah matlamat untuk dapat pendapatan tetap dalam bidang ini. 

Bila kali pertama dapat komisen, Kak Mie rasakan kerjaya ini sangat menarik lebih dari yang kita jangkakan. Pembahagian peratusan Pendapatan Perunding Hartanah akan meningkat mengikut jumlah jualan. walau bagaimana komisen tetap berbaloi. Cabaran semasa awal-awal adalah untuk mengekalkan pendapatan secara konsisten, Dan semestiya Kak Mie target untuk anugerah kutipan sales terbanyak kan.... baru lebih semangat. Bila jualan banyak... komisyen juga banyak lah. 



Bila jualan meningkat peratusan pembahagian antara perunding hartanah dengan agensi akan meningkat. Jika agensi nampak kita berkebolehan, kita akan di tawarkan sebagai Group Menager. Contohnya kalau dari awal kita dapat 60% dari komisen, mungkin akan meningkat ke 85%. Kita bukan sahaja dapat mengumpul personal komisen dengan lebih banyak. Kita juga ada overiding dari anak-anak buah. Jika korang nak bermula, cuba target untuk join sebagai group menager dengan cepat supaya peratusan komisyen meningkat. Berbaloi lah dengan kerja kita.

Sebagai group manager pula kita mempunya matlamat untuk tolong semua ahli group mendapat pendapatan yang mereka target. Sekali gus kita akan mendapat penganugerahan group terbaik dalam agensi. Dengan pencapaian ini akan meningkatkan lagi semangat bekerja sesama perunding hartanah. Tapi Skop Kerja Group Manager Suri Rumah Perunding Hartanah lebih mencabar.

Matlamat seterusnya sebagai perunding hartanah adalah untuk membuka agensi hartanah sendiri, untuk membuka agensi kita mesti mempunyai lesen sijil agensi harta tanah. Tapi ada jer yang berniaga dengan menyewa lesen orang lain. Namun dengan status suru rumah, untuk menguruskan agensi bukanlah mudah. Bayangkan kita nak menjaga perunding hartanah yang datang dari latar belakang berlainan. 

Matlamat Kak Mie seterusnya adalah sambung belajar untuk mendapatkan sijil hartanah di Institut Penilaian Negara (INSPEN) . Nak buka atau tidak agensi kita boleh fikirkan kemudian. Yang penting bila tamat pengajian, kita layak dapat 100% komisen. Kita mungkin juga boleh cari partner yang berminat untuk buka agensi dengan menggunakan lesen kita. Seronok bila kita tahu matlamat kita menceburi bidang hartanah ini. 

Sebagai perunding hartanah yang beragama islam, kita mempunyai matlamat untuk membantu lebih ramai rakan satu bangsa dan seagama untuk sedar tentang pelaburan dalam hartanah. Kak Mie lebih suka memberi kesedaran kepada suri rumah seperti Kak Mie untuk memahami lebih mendalam dalam hartanah supaya hidup lebih terjamin.

Sekian.





No comments:

Post a Comment

Cara Berurusan Dengan Perunding Hartanah Untuk Belian Rumah

Teks & Gambar : Mimi Rahim Selalunya jika berhasrat untuk beli rumah, lama web yang kita terokai adalah laman web mudah.my, proper...