Sunday, January 21, 2018

Masa Yang Tak Boleh Di Lepaskan

Teks & gambar : Mimi Rahim

Tepat jam 10 malam, Kak Mie dah disiplinkan anak-anak Untuk masuk tidur . Biasanya mereka akan ambil masa setengah jam Untuk tidur. Dalam masa setengah jam Itu Kak Mie  akan ada bersama anak-anak untuk pastikan anak baca doa tidur & bagi pelukan selamat malam untuk anak-anak. Tapi malam ni tak sampai 10 minit, semua lena..agaknya keletihan. 

Setiap hari ahad, Kak Mie memang akan rancang aktiviti Yang buat kan mereka akan tidur awal. Supaya permulaan isnin mereka akan bangun awal ke sekolah.
Senang sikit kerja Kak Mie pagi-pagi kan.

Hari Ini , Dari jam 10 pagi kami sekeluarga ke taman permainan untuk senaman dan bermain bersama. Setiap minggu kami akan pilih taman permainan yang berlainan. Supaya anak-anak tak boring dan dapat torokai tempat baru. Hari Ini mereka betul-betul lasak, memandangkan taman di tasik permaisuri agak besar taman permainannya. Sibuk ke sana sini bermain. 

Bila semua dah penat, perut pun dah berkeroncong. 
Alang-alang kat luar kami semua makan  tengah hari di restoran. Sebelum balik rumah Singgah beli keperluaan sekolah & sedikit keperluan di rumah.
Begitu lah kebiasaan Jadual hari ahad. Nak kena fikir aktiviti yang kualiti untuk anak-anak. Supaya kita dan anak-anak mendapat manfaat bersama bukan sekadar niat untuk mereka tidur awal yer. Hihi




Seronok bila kita ibu bapa dapat join anak-anak . Cuba masuk ke dunia fantasi mereka. Kak Mie cuba jadi teman permainan mereka. Memang nampak wajah anak- anak yang sangat gembira bila letakkan diri kita sebaya dengan mereka dalam tempoh bermain tu. Boleh bayangkan yer macam mana..

Pendapat Kak Mie, setiap saat yang kita gunakan bersama anak-anak yang sedang membesar akan mempengaruhi masa dewasa mereka. Mereka ingat setiap apa yang kita lakukan bersama. Kenangan Ini juga yang kita akan rindukan bila mereka sudah dewasa. 

Kak Mie tak boleh bayangkan jika bila mereka remaja Kak Mie terlepas untuk bersama mereka di zaman kanak-kanak riang. Masa tu nak patah balik semesti nya tak dapatkan. Alhamdulillah Allah bagi rasa macam sekarang. Rasa tak mahu lepaskan masa bersama anak-anak yang sedang membesar .

Syukur juga Allah bagi rezeki dengan pekerjaan yang kita boleh urus masa bersama keluarga mengikut kepentingan kita. Alhamdulillah......❤️




No comments:

Post a Comment

Cara Berurusan Dengan Perunding Hartanah Untuk Belian Rumah

Teks & Gambar : Mimi Rahim Selalunya jika berhasrat untuk beli rumah, lama web yang kita terokai adalah laman web mudah.my, proper...