Wednesday, January 24, 2018

Matlamat Baru Pilih Menu Sihat


Teks & gambar :  Mimi Rahim


Selalu nya Kak Mie duk share tentang hartanah jer kan, obses sangat dengan dunia hartanah yang best tu kan. Hari ini Kak Mie nak share matlamat nak tukar makanan harian yang tak sihat kepada menu sihat. Mungkin lepas ni Kak Mie ada ilmu tambahan yang bermanafaat untuk di kongsikan.

Selama tiga puluh tahun Kak Mie makan jer apa yang tekak rasa nak makan. Tahun lepas Kak Mie ada buat pemeriksaan kesihatan . Terkejut bila doktor bagitau kolestrol tinggi. Kalau tengok badan kurus jer kan. Tapi kalau ikut cara pemakanan memang dah tahu tak sihat.

Kesimpulannya korang jangan ingat kalau kurus, kesihatan korang semua nya ok. Macam Kak Mie ni kurus kering tapi kolestrol nya tinggi. Nasib baik lepas bersalin rasa nak buat pemeriksaan secara menyeluruhkan. Bayangkan korang yang umur 50 tahun tak pernah pergi hospital buat pemeriksaan. Bahaya tau korang.... Jadi kak Mie dah set mesti buat pemeriksaan berkala setiap tahun.

Masa mencari ilmu tentang pemakanan sihat Alhamdulillah terjumpa dengan kawan yang masukkan Kak Mie ke dalam group whatsapp mereka. Dalam group itu mereka kongsi menu harian yang betul dan cara pilih makanan yang betul. Group sokongan sangat untuk untuk capai matlamat sihat kita. Sebab ada yang ingatkan kita menu yang patut dan tak patut kita ambil setiap hari.

Ya Allah.... memang bila tengok gambar makanan yang mereka share pun dah rasa kita ni jahil tentang makanan kesihatan. Rasa selama ini kita dah rosak kan diri sendiri dengan nafsu makan yang tidak terkawal. Kak Mie share kat sini anatara gambar menu makanan sihat, nanti ada masa boleh lah Kak Mie share menu dan cara pemyediaan nya pula yer. Insyaallah....



Sekarang Kak Mie mula nak menambah ilmu tentang makanan harian yang sihat. Bukan senang tau nak tukar makanan yang kita suka makan kepada makanan yang sihat. Korang pernah dengar tak orang cakap, penyakit kita datang daripada makanan kegemaran kita. Jadi penyakit ini datang dari makanan.

Semoga Kak Mie istikhamah untuk cari ilmu makanan yang sihat dan amalkan dengan konsisten kan. Sambil beramal kita niat jaga kesihatan untuk mudahkan atau ringankan lagi ibadat harian kita. Tiada sebab lain Kita di Ciptakan Oleh Allah melainkan untuk beribadat kepadanya. Jadi wajib ke atas kita untuk jaga sebaiknya kesihatan diri kita.




1 comment:

  1. bagus makanan yang menyihatkan ni. kenyangdapat sihat pun dapat

    ReplyDelete

Cara Berurusan Dengan Perunding Hartanah Untuk Belian Rumah

Teks & Gambar : Mimi Rahim Selalunya jika berhasrat untuk beli rumah, lama web yang kita terokai adalah laman web mudah.my, proper...