Monday, February 12, 2018

Etika Atau Peraturan CO Agensi



Teks & Gambar : Mimi Rahim


Apa itu Co Agensi ?
Untuk mereka yang bekerja sebagai perunding hartanah, mereka mungkin sudah tahu apa itu CO agensi . Tahu bukan bermakna mereka  iaitu perunding hartanah tahu etika atau peraturan ber CO agensi. Co Agensi ialah Coloabrate antara perunding hartanah dalam sesama agensi atau boleh jadi berlainan agensi.


Kenapa CO agensi berlaku?
Sebagai perunding hartanah yang mempunyai tangungjawab untuk menjual rumah, kita hendaklah menjual rumah pemilik dengan kadar segera. Kita akan iklankan di semua medium untuk mendapatkan pembeli. Bila ada seorang perunding hartanah lain kebetulan mencari rumah yang kita iklan kan, akan berlakunya kerjasama antara perunding hartanah bagi pihak pemilik hartanah dan perunding hartanah bagi pihak pembeli. Komisen Biasanya dibahagi sama rata iaitu 50%-50%

Etika @ Peraturan Berkerjasama Antara Dalam Agensi Atau Agensi Berlainan

Dalam kerjasama melibatkan pihak lain, kita memang mesti menjaga etika dengan betul, ini untuk mengelakkan salah faham berlaku dengan sengaja atau tidak sengaja. Biasanya perunding hartanah yang tidak tahu menjaga etika ketika berurusan akan tidak di sukai oleh rakan COA , seterusnya orang akan mengelak untuk bekerjasama dengan kita di kemudian hari. Ini akan menyusahkan diri kita juga. Berkara ini biasa berlaku, bukan hanya pada peunding hartanah baru sahaja.

Peraturan Sebelum COA

1) Selalunya jika kita mempunyai pelanggang yang ingin membeli rumah, dan unit tersebut adalah milik kawan perunding hartanah lain, kita ingin match untuk pembeli. hubungi rakan perunding hartanah yang memiliki listing tersebut dan beritahu hasrat untuk match kan unit tersebut dengan pembeli.

2) Minta pihak yang memenggang listing untuk setkan viewing

3)  Pihak perunding hartanah yang ingin membawa pembeli perlu terlebih dulu emailkan surat pemohonan untuk COA atau bekerjasama.

Jika kita di pihak tuan rumah, minta rakan yang ingin COA menghantar surat kepada agensi kita terlebih dahulu sebelum tarikh viewing.

Ini untuk secure kan kedua belah pihak, dalam surat tersebut mengandungi siapa yang berpihak di pihak pemilik dan pembeli, mengandungi juga jumlah pembahagiaan fee.

Peraturan Semasa Hari COA

1) Bila berjumpa sesama COA partner kita boleh bertukar bisnes kad, tapi DILARANG sama sekali untuk memberikan kad kepada client partner kita . Yang selalu berlaku ialah client yang di bawa oleh partner COA akan memberi kad mereka pada kita, sebab mereka tidak faham tentang etika COA. Apa yang Kak Mie amalkan adalah cari masa yang sesuai dan pulangkan pada perunding hartanah yang mewakili client tersebut.

Dengan cara ini kita dah elak salah faham antara rakan COA, tidak lah dia rasa kita akan sailang dengan cara kita hubungi  cleint tersebut dan berurusan terus kan. Selalu fikirkan untuk elak salah faham.

2) Biarkan sahaja pihak perunding hartanah pihak owner terlebih dahulu menerangkan tentang listing hartanah yang dia miliki dengan selesa. Mencelah pada masa yang sesuai.

3)  Tak perlulah kita terlebih sangat borak dengan client orang yer...

4) Bila view selesai, jika pihak pembeli mahu nego atau berurusan untuk seterusnya, bagitau boleh berurusan dengan perunding hartanah yang beliau lantik. Jika proses nego jual beli berlaku dalam masa yang sama, perunding hartanah mewakili client masing-masing untuk dapat kata sepakat dengan baik.

5) Dah selesai tu tinggalkan pihak COA yang mewakili pemilik hartanah bersama pemilik, jika pemilik rumah ada bersama, tak perlulah kita menyelit bersama pemilik rumah, kerana kita bukan berpihak kepada pemilik. Pemilik adalah client orang yer.....

Perunding hartanah yang mewakili pembeli harus mengirirngi client untuk beredar, Kak Mie bagitau sebab ada kes yang COA partner pihak pembeli rancak nak borak dengan pemilik rumah. Ini berlaku keadaan yang tidak selesa oleh COA partner kita.

6) Sebelum balik ucaplah terima kasih luangkan masa untuk hari ini, harap dapat bekerjasama lagi,

Selepas COA

1) Sebagai pihak yang mewakili pembeli, update kepada pihak COA partner tentang status terkini.

2) JANGAN sesekali yer cubaan untuk ingin terus berurusan dengan pemilik rumah walaupun pemilik rumah itu kemungkinan kawan kita rupanya. Kawan kita itu mungkin tidak faham tentang etika COA, Kita mesti terangkan etika yang betul.  Jadilah seorang perunding hartanah yang profesional.

p/s : Sebagai Team Leader, anda sepatutnya tunjuk cara yang beretika kepada perunding hartanah baru dalam group anda.

Sedikit kesilapan dalam boleh VIRAL beb, so jaga tingkah laku, dunia hartanah Malaysia tak besar mana pun...Jangan malukan diri sendiri.

                                         Aktiviti Selepas Co Agensi ;)



2 comments:

Cara Berurusan Dengan Perunding Hartanah Untuk Belian Rumah

Teks & Gambar : Mimi Rahim Selalunya jika berhasrat untuk beli rumah, lama web yang kita terokai adalah laman web mudah.my, proper...