Monday, February 12, 2018

Minat Pada Hartanah Dapat Menjana Pendapatan



Teks & Gambar : Mimi Rahim


Bila orang tanya macam mana suri rumah boleh terlibat dalam bidang hartanah. Kak mie susah nak mula cerita dari mana. Mungkin lepas ini Kak Mie boleh share sahaja link artikel ini. Perkara yang biasa mungkin terjebak kerana belajar dalam bidang ini, pengaruh kawan, kerana komisyen yang menarik atau kerana minat yang ada.

Dengan beberapa penyebab di atas Kak Mie mula buat posmotem sebab utama Kak Mie terlibat.
Ini cerita zaman remaja Kak Mie, suka ikut Ma (Ma panggilan ibu Kak Mie) jalan-jalan pusing kampung, kami suka tengok pelbagai jenis rekaan rumah & bila ada sahaja binaan rumah yang sedang di bina, mesti pergi tengok. Di tambah pula dengan atuk nenek Kak Mie juga yang suka jenis beli tanah, dia selalu cerita tentang dulu beli hartanah RM200 sekarang 200k. RM200 tu zaman zaman jepun yer. Apa yang Kak Mie Nak sampaikan adalah atuk selalu cerita tentang untung beli tanah atau hartanah lain. Masa tu dah best dengar. Cuma ilmu mendalam belum ada, sekadar cerita tentang harga tanah yang sentiasa meningkat.

Selepas tamat belajar, Kak Mie bekerja dalam bidang perbankan di ibu kota. Juga melibatkan servis, iaitu memasarkan produk bank dan menguruskan pinjaman pelanggan. Sempat cedok pengalaman selama dua tahun. Kak Mie buat keputusan untuk berhenti menjadi suri rumah sepenuh masa.

Mungkin suri lain suka pergi ke kelas memasak, tapi lain pula dengan Kak Mie. Kak suka ke kelas hartanah. Tertarik ke arah itu mungkin sebab minat. Jadi faham lah kan, Memasak bukan minat Kak Mie, hihi.

Bermula sekadar menambah ilmu dalam bidang hartanah dan untuk membantu suami melabur dengan betul dan aktif adalah niat awalnya. Sehingga lah di satu kelas hartanah, ada slot tentang kerjaya sebagai perunding hartanah.

Dalam kelas tersebut menerangkan tentang skop kerja perunding hartanah. Kak Mie rasa perunding hartanah adalah orang penting dalam pelaburan hartanah. Sangat tertarik dengan skop kerja dari pemilihan hartanah hingga kepada urusan guaman. Dalam fikiran masa itu, bila kita jadi perunding hartanah kita boleh tahu segalanya tentang hartanah. Termasuk pasaran hartanah.

Bila borak dengan suami atau sahabat terdekat, seronok bila cerita tentang hartanah. Kak Mie mula perasan passion dalam ini sangat kuat. Selepas itu Kak Mie mula melibatkan diri dalam bidang hartanah dengan mendaftarkan diri dalam sebuah agensi hartanah di Shah Alam.

Begitulah jalan cerita Kak Mie dalam bidang perunding hartanah, bermula bukan sekadar nak tambah pendapatan , Tapi bermula dengan minat yang mendalam dalam bidang hartanah dan jadikan kerjaya ini sebagai hobi. Bestkan hobi yang boleh menambah pendapatan kita. Tambah pula pendapatan dalam bidang ini boleh tahan tinggi dan sangat berbaloi.

Bila kita ada minat dalam kerjaya kita, setiap apa yang kita lalui susah atau senang, kita lalui dengan tenang. Yang senang kita jadikan kenangan dan yang susah kita jadikan pengajaran untuk kita lebih matang dalam bidang kerjaya kita.


No comments:

Post a Comment

Cara Berurusan Dengan Perunding Hartanah Untuk Belian Rumah

Teks & Gambar : Mimi Rahim Selalunya jika berhasrat untuk beli rumah, lama web yang kita terokai adalah laman web mudah.my, proper...