Wednesday, February 14, 2018

Travel Bangkok



Teks & Gambar : Mimi Rahim

Assalamualaikum......

Salam riang ria daripada saya yang tengah rindukan makanan Bangkok.
Sahabat yang pernah membaca entri pengenalan diri saya mesti sedia maklum bahawa hobi saya adalah melancong. 





Bangkok, Thailand adalah salah satu pilihan percutian yang paling seronok bagi saya. Thailand bagaikan syurga makanan bagi orang yang suka makan. Dari rumah saya sudah senaraikan apa yang akan saya makan di sana, Tomyam Kung adalah menu wajib. Cuma bagi kita yang beragama  islam mesti berhati-hati memilih restoran. Mudah jika ada pemandu pelancong yang beragama islam.

                       
Untuk pemilihan hotel, saya pilih Novotel Bangkok Platinum. Harga tidak lah terlampau mahal lebih kurang RM500 untuk satu malam. Novotel salah satu hotel baru di kota Bangkok. Keselesaan dan layanan kaki tangan hotel membuatkan kita tidak serik untuk menginap lagi. Jarak dari Lapangan Terbang Antarabangsa Don Mueng hanya 17km. Antara faktor yang menarik adalah, hotel ini di kelilinggi pusat membeli belah besar antaranya Platinum Fashion Mall, Central World, Pratunam dan banyak lagi. Kemudahan pengankutan awam SARL hanya mengambil masa 8 minit berjalan kaki, memudahkan kita untuk ke Siam Paragon.

chatuchak


Antara aktiviti yang tidak boleh anda lepaskan bila melancong di Bangkok adalah mengelilingi bandararaya menaiki tut tut. Bangkok juga terkenal  dengan kehidupan malam yang tidak pernah sunyi, anda boleh berkunjung ke night market. Tidak lengkap jika tidak pergi ke chatuchak, iaitu pasar hujung minggu yang sangat meriah.


Saya juga tidak melepaskan peluang menyusuri sungai choa phraya dengan menaiki kenderaan air yang di panggil water bus. Sebelum meninggalkan kota Bangkok pastikan anda menikmati makanan Thailand di street food. Di sini terdapat pelbagai makanan Thailand yang tidak terdapat di Malaysia.

Thailand memang syurga makanan untuk orang yang suka makan :)

No comments:

Post a Comment

Cara Berurusan Dengan Perunding Hartanah Untuk Belian Rumah

Teks & Gambar : Mimi Rahim Selalunya jika berhasrat untuk beli rumah, lama web yang kita terokai adalah laman web mudah.my, proper...