Friday, February 9, 2018

Visa Ke Australia

Teks & Gambar : Mimi Rahim

Bila kita merancang untuk melancong ke sesebuah negara, apa yang kita patut tahu adalah peraturan di negara yang hendak kita lawati. Lain negara lain peraturan yang mereka tetapkan. Kita perlu tahu untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku. Boleh jadi niat nak tengok negara orang tak tercapai.

Kak Mie nak share pengalaman Kak Mie untuk melawat Australia nyaris-nyaris kerugian besar, apa tidaknya, dah beli tiket flight pergi balik sekelurga , dah booking hotel , dah booking kereta sewa selama kat sana. Tapi apa yang Kak Mie tak buat adalah Apply visa.

Sebenarnya utk apply visa hanya ambil masa 3 hari bekerja untuk rakyat Malaysia, paling cepat dalam masa 24jam dah boleh lulus. Tapi yang jadi kecut perut kerana jarak masa beli tiket ke tarikh penerbangan hanya seminggu, buat nya tak kecut perut. Tolak sabtu ahad hanya tinggal lima hari dengan tarikh penerbangan. Visa juga hanya perlu mohon secara online, Ini link untuk korang mohon visa https://www.eta.immi.gov.au/ETAS3/etas# .

Yang paling teruk bila dapat tahu visa maid Filipina tidak boleh mohon secara online, Kalau korang nak apply visa untuk maid, korang kena pergi ke Department of Immigration and Border Protection
Australian High Commission, Kuala Lumpur. Nak kena bawa maid sekali. Bila pergi sana mereka kat sana bagitau paling cepat masa untuk visa lulus adalah tiga minggu bekerja dan bayaran untuk mohon visa adalah RM600. Jauh beza dengan kita rakyat malaysia hanya RM20.

Korang tau tak Kak Mie beranikan diri mohon juga, sebab tengok kesian kat maid punya lah dia semangat nak pergi australia walaupun pekerja kat sana memang tak boleh nak gerenti apa-apa sebab semua keputusan melibatkan kerajaan australia dan filipina. Dorang siap bagitau sedia jika tiket flight burn macam tu jer. 

Alhamdulillah visa maid siap dalam masa tiga hari, Kak Mie akan shara apa yang Kak Mie buat untuk cepatkan visa siap. Tapi kan Kak Mie nak pesan jangan lah buat kerja macam ni yer. Boleh buat naik darah tau, menanti visa sampai tak lena tidur. Buat nya visa ada masalah, rugi besar dan melopong nak melancong bersama keluarga. Bayangkan anak-anak pun dah mimpi kanggaroo hihihi





No comments:

Post a Comment

Cara Berurusan Dengan Perunding Hartanah Untuk Belian Rumah

Teks & Gambar : Mimi Rahim Selalunya jika berhasrat untuk beli rumah, lama web yang kita terokai adalah laman web mudah.my, proper...